karolinasgymnasiearbete

ideskiss

IDÉSKISS ht 2018

 

 

Gymnasiearbete:         Skiljer sig manligt och kvinnligt skrivna låttextexter

 

Deltagare:                  Karolina Åhlander      

 

 

Mitt/vårt syfte/vår idé med arbetet är följande: 

Jämföra om hur låttexter skiljer sig beroende på om det är en man eller kvinna som författat den.                                                                                                                              

 

Jag/vi använder den här metoden för att nå syftet/idén:

                Undersöka låttexter samt jämfööra och analysera innehållet och budskapen. 

 

 

Jag/vi kommer att använda oss av följande material:

                Internet                                                                                                                                                                       

Jag/vi har en förhoppning om att nå följande resultat:

Jag tror att texterna kommer variera beroende på vem som skrivit texten.

 

Detta behöver jag/vi för att genomföra gymnasiearbetet

(kunskap, material och dyl):

Jag behöver kunskap och en bred analys för att kunna komma fram till något och få ett resultat. 

 

Jag/vi skulle vilja ta upp följande frågor med vår/min handledare:

                                 Ingenting.                                                                                                                                  

 

 

Philip Löf Nyqvist

Hej Karolina! Du behöver följande för ditt projekt:

1. Hitta eller läsa lite om hur en textanalys av låttexter går till utifrån genuskritiska perspektiv.
2. Försöka att avgränsa dig till vilka låtar det är du ska undersöka för att det ska kunna bli en komparativ analys.
3. Fundera lite kring idéer om hur du ska skildra detta inom ditt karaktärsämne.

I övrigt så är det en intressant idé och du är inne på rätt spår.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress